Od 1 stycznia w całej Polsce obowiązują przepisy wprowadzające obowiązek selektywnej zbiórki odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Niewywiązanie się z niego może skutkować karą nawet do nawet miliona złotych. Obowiązek dotyczy przedsiębiorców, a odpady trzeba będzie segregować na sześć grup.
- Od 1 stycznia 2025 r. przedsiębiorcy są zobowiązani do segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych na sześć frakcji.
- Nowe przepisy mają na celu zwiększenie poziomu recyklingu oraz ograniczenie ilości odpadów trafiających na składowiska.
- Nowe regulacje obejmą firmy budowlane oraz inne podmioty wytwarzające odpady budowlane i rozbiórkowe.
Co bardzo ważne, przepisy dotyczą wytwórców odpadów budowlanych, o ile umowa nie mówi inaczej – firm, które świadczą usługi, nie podmiotów, które je zleciły.
One, jako podmiot prowadzący prace remontowe, są wytwórcami odpadów. Jednak obowiązek rozdziału ciąży wówczas na firmie, której taki wytwórca przekaże resztki po remoncie czy budowie.
Przykładowo przy zlecaniu prac rozbiórkowych nie będzie to administrator budynku czy posiadacz obiektu przeznaczonego do rozbiórki albo terenu, ale zleceniobiorca, czyli firma świadcząca usługi rozbiórkowe.
A co z osobami prywatnymi?
Mieszkańcy Miasta Opola celem samodzielnego pozbycia się odpadów budowlanych i rozbiórkowych po remoncie, mogą skorzystać z PSZOK-ów, pod warunkiem dostarczenia już posegregowanych odpadów budowlanych i rozbiórkowych do 2 ton rocznie na nieruchomość lub lokal mieszkalny. Usługa ta dla mieszkańców Opola jest BEZPŁATNA, w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W Opolu Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) znajdują się w dwóch lokalizacjach: przy ul. Przeskok 1 oraz przy ul. Kępskiej 5k.
Czynne są od poniedziałku do piątku w godzinach: 9.00 do 18.00 oraz w soboty w godzinach: od 9.00 do 15.00, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy, Wigilii Świąt Bożego Narodzenia, Wielkiej Soboty i 31 grudnia.

Nowy obowiązek od stycznia. Nie zrobisz, dużo zapłacisz !!!
Nowe przepisy wymagają selektywnej zbiórki i segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych na etapie ich powstawania na frakcje:
- drewno,
- metale,
- szkło,
- tworzywa sztuczne,
- gips,
- odpady mineralne w tym beton, cegły, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.
Nowe przepisy mają na celu zwiększenie poziomu recyklingu, zmniejszenie ilości odpadów trafiających na składowisko oraz ochronę środowiska naturalnego.
Przewidują również kary finansowe dla podmiotów, które nie dostosują się do obowiązku. Wysokość kary mieści się w granicach od 1 tys. zł do 1 mln zł.